Eksternalisering – praksiseksempel

Under aftensmaden i mandags er der konflikt mellem Finn og Jakob. Jakob slår blandt andet Finn i hovedet. En masse tumult frem og tilbage – hvor Finn bla får smadret sit værelse. 
Efter et stykke tid falder der ro på, Finn, Jakob, en kollega og jeg sætter os og snakker ved spisebordet. Vi snakker om aftensmadssituationen. Jeg fortæller, at jeg har hørt, at der af og til er lidt problemer, når I spiser. 
Jeg spørger til, hvad disse problemer er for en størrelse. I fortæller lidt om, hvad der sker under aftensmaden. Vi kommer frem til at det handler om en dårlig stemning. Jeg spørger, hvordan denne dårlige stemning, som kommer og laver problemer ved aftensmaden, ser ud? Det ved I ikke rigtig, og jeg siger, så kan det da være svært at gøre noget ved den, når vi ikke ved, hvordan den ser ud. Jeg foreslår derfor, at vi tegner den. Det er I med på – især Finn er med. Jakob er lidt mere tilbageholdende, jeg oplever, at han ikke føler han behøver at være en del af denne snak, da han jo ikke har slået, men oplever sig selv som ofret.

Jeg finder papir frem – tager 6 stykker A4 papir, og taper sammen. Jakob tager nogle tuscher frem. Så prøver vi alle fire at tegne, hvordan vi tænker, dette monster, denne dårlige stemning ser ud. Finn laver en cirkel, hvor han skriver diverse ord ind, bla mistro. Jakob starter med at lave antrækninger til et ansigt, men begynder at cirkler og krydseduller. Kollegaen og jeg laver hver vores ansigtsmonster. Imens vi sidder og tegner, snakker vi om, hvad der mon skal til for at holde sådan et monster, som den dårlige stemning væk fra aftensmadsbordet. Jakob foreslår bla sammenhold og samarbejde.
Vi snakker lidt om det. Finn er stadig tilbageholdende og sidder primært og ser ned i bordet. Ligeledes begynder han af og til at snakke om noget andet. Kollegaen og jeg hjælper ham tilbage i samtalen om den dårlige stemning og sammenhold.
Vi bliver enige om at skrive ‘dårlig stemning’ inde midt på papiret. Og pludselig siger Jakob. Vi skal gøre lige som England og Amerika gjorde under anden verdenskrig. De arbejdede sammen mod Tyskland – som jo også skabte en jævn dårlig stemning. Finn tegner hagekorset i midten af papiret. Jakob skriver England og Finn skriver USA på hver deres side af papiret. 

Efter små 45 min snak med Jer om dårlig stemning, og der skal sammenhold og samarbejde til for at få den dårlige stemning væk, inviterer vi, to andre pædagoger ind i snakken. Planen er så, at vi vil genfortælle vores snak for dem, så de kan bevidne det. Det lykkes ikke helt vildt godt, men vi fik en ekstra lille snak. Samtalen sluttede af med, at vi alle 6 var med til at låse monsteret, den dårlige stemning, inde i pengeskabet. 

Et par dage efter laver agent Jakob et usynlig jernnet, som han smider henover pengeskabet. Nu er monsteret for alvor låst inde.

Posted in Blog.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *